Módszerek

Kineziológia, SzomatoDráma, OH- kártya, UT,  Kronobiológia, Rajzelemzés,
Rajzteszt, Alternatív Képességfejlesztés,  Yin jóga

Kineziológia/felnőtteknek és gyerekeknek  

 "A kineziológia alapja az a tény, hogy a testnyelv sosem hazudik. Néha ugyan nem értjük, mit próbál a test értésünkre adni, de ez nem változtat azon, hogy kifelé mindig kifejezi azt, ami bent történik." /Balanced Health, dr. Sheldon Deal előszava/ 

Nehéz pontosan meghatározni, szavakkal leírni ezt az élményt, sokkal egyszerűbb megtapasztalni és érezni, amikor bekövetkezik a változás, felismerni miként válaszol a test a mindennapos stresszre és feszültségre.

Néhány mondatban azért igyekszem leírni a lényeget. A kineziológia olyan holisztikus rendszer, amely összekapcsolja a tradicionális keleti és a nyugati technikák elemeit. A cél az egyensúly megteremtése, a test energiaáramlásának helyreállítása, a feszültség csökkentése a szervezet természetes öngyógyító képességének megerősítése által. Olyan technikák összessége, mely izomválaszok finom megkülönböztetését használja fel arra, hogy kiderítse, hol alakultak ki blokkok a testben. 

Miben és kinek segít a kineziológia?

Nem túlzás azt állítani, hogy a kineziológia mindenki számára hasznos lehet, hiszen felfedi az egyén igényeit, legyen az még gyerek, fiatal vagy idős, beteg akár egészséges.

  • Különböző fájdalmak, emésztési zavarok, bőrkiütések, idegesség, depresszió.
  • Segít megváltoztatni a hozzáállást és a viselkedést, segít feldolgozni a veszteségeket, a különböző fizikai és lelki traumákat, párkapcsolati kríziseket.
  • Fejleszti a koordinációt, a tanulási képességeket, az olvasást, az írást, a sportteljesítményt és a művészi képességeket.
  • Megkönnyíti az élelmiszer-érzékenység és a táplálkozási igények, az allergiák és a függőségek felismerését...és még számos esetben nyújt segítséget.

SzomatoDráma/felnőtteknek és gyerekeknek (egyéni és  kiscsoportos foglalkozás)

" Az első pszi­cho­szo­ma­ti­kai sza­bály az, hogy ha valaki nem akarja érezni az érzé­seit, akkor a tes­tét fogja érezni. Ha nem aka­rom érezni, hogy mér­ges vagyok, akkor valamim fájni fog. Ha nem aka­rom érezni, hogy szo­morú vagyok, ha nem aka­rok sírni, akkor valamim fájni fog vagy beteg leszek. Tehát ren­ge­teg beteg­ség és fáj­da­lom azért kelet­ke­zik, mert nem akar­juk érezni az érzé­se­in­ket. Ha van egy pont a pszi­chénk­ben, ahol valami baj van, akkor meg­bo­lon­dul­ha­tunk a testünk­ben vagy meg­bo­lon­dul­ha­tunk a lel­künk­ben. Nagyon sokan inkább a tes­tük­ben bolon­dul­nak meg, mint a lelkükben."

(Feldmár And­rás)

A módszerről itt olvashatsz: https://szomatodrama.hu/szomatodrama/amodszer


OH kártya/felnőtteknek és gyerekeknek  (egyéni és kiscsoportos foglalkozás)

"Az OH - módszerének alapgondolata, hogy minden ember önmagát ismeri a legjobban, önmagát tudja meggyógyítani, önmagában tudja megtalálni problémáira a megoldást. A kártyák segítséget adnak, hogy az érzelmek megfogalmazásával, monitorozásával és a szabad asszociációval képet kaphassunk saját tudattalanunk működéséről, alapérzelmeinkről. Az OH - kártya nem más, mint egy fantasztikus utazás a tudattalanba, önmagunk megismeréséért."


Kronobiológiai-Pszichogenetika

Az ember és a Föld kapcsolatát vizsgálva Dr. Arthur Zsaskov orosz professzor olyan összefüggésekre jött rá, amelyek más megvilágításba helyezték az emberismeretet. Ez ugyan egy fiatal, de ősi alapokon nyugvó tudomány.Születésünk pillanatában a Föld bioenergetikai rendszerét vizsgálva meg tudjuk állapítani, hogy milyen fizikai, érzelmi és szellemi tulajdonságokkal, jellemzőkkel jövünk a világra. A módszer statisztikai analízisen alapul, és különböző szakemberek tapasztalatát sűríti magába.

Biztos sokan találkoztak már azzal, amikor jelen van bennünk a "valami nincs rendben" érzés, de persze nem tudjuk mi lehet ennek az valós oka. Ebben az esetben a kronobiológia irányt mutat és megértést ad. Segítséget nyújt abban, hogy mélyebben és kifinomultabban felismerjük és megértsük önmagunkat és kapcsolatainkat embertársainkkal, tisztábban láthatjuk az emberek egymáshoz való viszonyulásait.Meg tudjuk nézni, hogy milyen típusú betegségekre vagyunk hajlamosak és hogyan reagálunk stresszhelyzetekben, milyen a terhelhetőségünk.

 Ahhoz, hogy megértsük, miért van az, hogy időnként úgy érezzük, párunkkal nem egy nyelvet beszélünk, vagy egyszerúen csak szeretnénk tudni, hogy mihez van tehetségünk és miben kell még fejlődnünk. Szeretnénk, hogy gyermekünk megtalálja a számára legmegfelelőbb foglalkozást, hivatást....és még sorolhatnám, mennyi mindenre kaphatunk válasz a kronobiológia segítségével. Csupán egy rövid számítás és egy alapos elemzés szükséges ahhoz, hogy  megtudjuk a megfelelő válaszokat. A számításhoz, csak a születés dátumot kell ismerni (év,hónap,nap). Természetesen az elemzéshez, megfelelő tapasztalatra van szükség, hiszen számos tényező (genetika, epigenetika, életmód, szociális és társadalmi helyzet... stb) befolyásolja az ember kronobiológiáját élete során.

Segítségével felismerhetővé válik:

  • A gyerek (vagy felnőtt) igazából hiperaktív-e, vagy csak egyszerűen nagyon mozgékony? 
  • Mennyire vagyunk kitartóak?
  • Mennyi alvásra  van szükségünk?
  • Milyen a szexuális habitusunk?
  • Mire kell odafigyelnünk a táplálkoznál, a gyomor terhelésénél?
  • Milyen típusú mozgásra van szüksége a szervezetünknek?
  • Mennyire vagyunk képesek a saját érdekeinket képviselni?
  • Mennyire tudunk együttműködni másokkal?
  • Milyen a rövidtávú, illetve hosszútávú memóriánk?
  • Milyen tanulási módszerekre van szükségünk a jó eredményekhez?


Rajzelemzés (grafomnézis)

A rajzelemzés módszere egyaránt alkalmas felnőttek és gyerekek által készített rajzok vizsgálatára, kiértékelésére.

A gyerekek verbálisan még nehezebben fejezik ki magukat, a rajzban tudnak üzenni nekünk. A rajzelemzésre is érvényes a grafológia egyik alapszabálya, miszerint egy jel nem jel, vagyis egy rajz nem hordoz elegendő információtartalmat egy korrekt elemzéshez. Előnyben részesítjük az egyazon időpontban készült, különböző tárgyú rajzokat, vagy a különböző időpontban készült egyazon témájú rajzokat. Gyermekrajzoknál különösen igaz, hogy minél több rajzra alapozzuk megállapításainkat, annál hitelesebb az elemzésünk, hiszen azok ábrázolási színvonala nagyon rövid időn belül is nagy ingadozást mutathat.

Kinél javasolt a rajzvizsgálat?

  • Gyermekek, fiatalok esetében, pl. Iskolaérettségi vizsgálat, viselkedésbeli problémáknál.
  • Hallgatag, zárkózott egyéneknél.
  • Aki mélyebb önismeretre vágyik.
  • Akik bármilyen oknál fogva verbálisan nehezebben fejezik ki magukat.
  • Más módszerek tökéletes kiegészítője pl. kineziológia.
  • Aki egyszerűen csak kíváncsi, érdekli, hogy mi olvasható ki rajzaiból.
  • Aki valamilyen döntés előtt áll, de bizonytalan.

YinYoga

Amikor meghalljuk ezt a szót, hogy "jóga", eszünkbe jutnak olyan stílusok, mint ashtanga, hatha, iyengar, amely fizikailag megterhelő és rendkívüli összpontosítást, precizitást igényelnek, vagy a bikram (forró jóga), melyet fűtött helyiségben végeznek és rengeteg izzadást eredményez. A yin jóga más. A yin jóga az indiai hatha jóga és a kínai taoista hagyomány találkozásából született, mely egy erősen meditatív jellegű gyakorlás, lágyan, mégis mélyen megdolgozza a testet lelkileg, fizikailag és energetikailag egyaránt. Egyensúlyba hoz, lecsendesít, megtanít befelé figyelni és ellazulni. Segít megtalálni a külső-belső harmóniát. Főként ülő és fekvő pózokat alkalmaz, mivel a cél a mély és lassú légzésen át a pózokban való teljes ellazulás, így párnát, takarót, jógatéglát és egyéb segédeszközöket használ a test alátámasztására, hogy mindenki a saját teste határai szerint végezhesse a gyakorlatokat. Ezzel ellentétben egy jang gyakorlás irányított, mindig a tökéletességre törekszik, dinamikus és a felszíni izomszöveteket célozza. A yin gyakorlás a mélyen elhelyezkedő kötőszöveteket célozza meg, hatást gyakorolva a szalagokra, ízületekre, inakra és mélyen elhelyezkedő fasciákra (az izmokat körülvevő szövetekre) és csontokra. Az érzelmek is ezekben a bizonyos mély izmokban tárolódnak, így tudunk elérni érzelmi oldódást, elengedést ha megfelelően bele tudunk helyezkedni az ászanákba. Éppen ezért szükséges, hogy, 2-5, gyakorlottabbak, akár 10 percig is benne tudjanak maradni egy-egy testhelyzetben. Mivel ez egy meridián alapú jóga, ami azt jelenti, hogy miközben teljesen beleengedjük magunkat a pózba, a mély kötőszövetekben található úgynevezett meridiánok (energia csatornák) - melyek a szerveink működését befolyásolják - erős nyomást kapnak. Mikor kijövünk a pózból, hirtelenjében ez a nyomás megszűnik, így az egész testünket behálózó energiacsatornáinkat stimulálva - ezáltal a belső szerveinket is - az öngyógyító és energetizáló mechanizmusok beindulnak.Ebben a túlfeszített yangos világban a yin jóga egyre nagyobb hangsúlyt érdemel, hiszen egyensúlyba hoz, kiegyenlíti a férfi-női minőséget, elcsendesít, megtanít befelé figyelni, összekapcsol a középpontunkkal, beindítja a szervezet öngyógyító tevékenységét és nem mellesleg megtartja a test rugalmasságát, fiatalon tart. Hozzájárul a testi-lelki-szellemi jóllétünkhöz.

Rajzteszt

A rajz az ember egyik legősibb kifejezési eszköze. Minden rajz a rajzoló pillanatnyi lelki állapotát tükrözi és a tudatalattijáról árulkodik. Ezen esetben több szimbólumot kell lerajzolni, így több témakör jelenik meg egyszerre. Egyes szimbólumok erőteljes jelentéssel és dominánsan hathatnak egy-egy rajzban, de csupán ezek jelentéséből még nem következtethetünk teljes bizonyossággal mindenre. Az egyes motívumok elhelyezkedése, ábrázolása, egymáshoz való viszonya, ezek megerősítése a vonalvezetés az egész rajz komplex vizsgálata adja meg a még mindig nem végső, de merőben átfogó vizsgálati eredményt. A rajzteszt segítségével következtetni lehet több életterület egymáshoz való viszonyára. Rengeteg szempontot kell végigvenni az elemzésnél, de az is fontos, ha valaki nem akar lerajzolni valamit és alkudozik, hogy neki ezzel ellenérzése van. Az elkészült rajzról az elemzés, az egyes motívumok szimbolikus jelentéstartama alapján történik. A lényege, hogy együtt, közös feltárással és végül tanácsadással társul a rajzelemzés. Ez adja a módszer "öngyógyító" jellegét. Azzal, hogy a vizsgált személynél a problémája tudatosul, (akár pszichés, akár organikus eredetű betegségre utaló jelre lelünk a rajzban) és ez megfogalmazásra is kerül, ez önmagában pozitív folyamatokat indít.


Alternatív Képességfejlesztés

"A MOZGÁS AZ ÉLET KAPUJA" /Paul Dennison/

Alternatív képességfejlesztő tanácsadó (mozgásfejlesztés és tanulási módszertan)

Egy csecsemő tanulási folyamata abban a pillanatban kezdődik el, amikor kibújik az édesanyja méhéből. Ezért ha hasznos tanulnivalót adunk neki, és a tanulási folyamatnak megfelelő keretet biztosítunk, akkor a tanulás szinte játékká válhat számára, ezzel megváltoztatva gyermekünk későbbi életét, iskolai előmenetelét, sőt még a szüleivel való kapcsolatát is. A gyerek fejlődése szempontjából nagyon fontos az első néhány év, a tapasztalatszerzés és mozgásigényük kielégítése. Tény, hogy a gyerekkori tapasztalok hatására dől el, hogy mire lesz képes mind fizikálisan, mind mentálisan a későbbi élete során. - Egyes fejlesztő módszerek szerint a mozgás fejlődése és az idegrendszer érése között szoros összefüggés van. Amennyiben kimarad a mozgásfejlődés valamelyik szakasza, vagy nem rögzül be eléggé, akkor az ehhez kapcsolódó érzékelő- és irányító központok nem fognak megfelelően kifejlődni, differenciálódni. Ha ez több területen is bekövetkezik, abban az esetben tanulási nehézséget, viselkedési és magatartászavart vonhat maga után.

Mikor van szükség mozgásfejlesztő tornára?

  • a csecsemőkori mozgásminták nem megfelelően fejlődtek, (kimaradt a kúszás vagy a mászás...)
  • bizonytalan mozgás, rossz egyensúlyérzék
  • mozgáskoordinációs problémák
  • rossz téri tájékozódás
  • figyelem és koncentráció zavar
  • megkésett beszédfejlődés, beszédhibák
  • észlelési problémák, figyelem zavarok
  • beilleszkedési és magatartás zavar, szocializációs problémák
  • diszfunkciók zavara, vagy gyanúja, különböző tanulási problémák: diszlexia (olvasási nehézség), diszgráfia ( írászavar), diszkalkulia (számolászavar)
  • domináns kézhasználat még nem alakult ki

Miért van rá szükség?

A képességfejlesztő torna kifejezetten gyermekeknek szóló prevenciós és fejlesztő program, mely gyermek-jóga elemekkel, kineziológiai és mozgásos képességfejlesztő gyakorlat alkalmazásával javítja a gyermekek tanulási képességeit.

Egyre több olyan gyermek van, akinél az anyanyelvi fejlődés és/vagy a mozgásügyesség fejlődése nem indult meg időben vagy nem ment végbe hibátlanul. Ezek a gyermekek óvodáskorban beszéd- és mozgásügyességi problémákban, elmaradásban, iskoláskorban pedig olvasási, írásminőségi és helyesírási problémákban szenvednek.

Egyéni felmérés után személyre szabottan vagy csoportosan történik a fejlesztés. A képességfejlesztés lényege, hogy a gyermekek mozgás szinten újraélhetnek az életükből egy korábbi szakaszt, ezáltal azok a területek, amelyek lemaradtak az érésben, így behozhatják a lemaradásukat

Rádonyi Krisztina/VégtelenÉrintés
Az oldalt a Webnode működteti
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el